Mariane


Ett fartyg byggt i ekträ som blev sjösatt år 1860 i Danmark. Den började sin karriär som jakt men blev efter lite mer än 40 år senare ombyggd till galeas. Hon fick några år efter det även en motor på 20 Hk.

Den resan som skulle bli den sista var tänkt från Stockholm till Västervik. Kapten Andersson och hans jungman var de enda i besättningen och hade en last bestående av tunnor fyllda med brännolja.

Det var den 19:e december 1946 och havet hade börjat få ett istäcke av kylan. Den gjorde att båten fick skador och sprang läck vid Landsort. Dock var det inte så allvarligt ansåg kaptenen, så han beslöt sig för att fortsätta resan söderut. Men när man kommit förbi Oxelösund gjorde kaptenen nu en ny bedömning av skadorna. De hade nu blivit så pass stora att fartyget tog in mer och mer vatten hela tiden. Han bestämde därför att hitta ett lämpligt skär att grundstöta fartyget på. När de passerat ön Mesen som ligger utanför Östra Kovik ropade kapten Andersson till sin jungman att han skulle sjösätta livbåten, vilket han också gjorde.

Kaptenen själv slog av på farten och siktade mot Munkens grund. Fint och stillsamt gled fartyget upp på grundet och han slängde därefter i ankaret för att få henne att ligga kvar tills de kan tillkalla hjälp. Kapten Andersson tände en fotogenlampa uppe i masten för att göra fartyget synligt för andra, då mörkret började smyga sig på. Sedan hoppade även han i livbåten och de rodde iland. De hittade en jaktstuga som de var tvungna att bryta sig in i för att kunna få värme och skydd från kylan.

Mitt i natten när de låg och sov vaknade kaptenen av att vinden hade vänt och förstod att det var stor risk att fartyget skulle slita sig loss från grundet. Nästa morgon när ljuset kom tillbaka kunde han se att hans farhåga hade besannats. Han och hans ljungman kunde se att det enda som var synligt av fartyget var masttoppen. Nu när vi dyker på henne ungefär 75 år senare kan vi se att vraket ligger på babords sida. Den del som ligger djupast är fören och den är till viss del nedsjunken i lerbotten. En del fat med brännolja ligger kvar och kan fortfarande läcka, så det gäller att vara extra försiktig och varsam under dyket. Djupet ligger på cirka 26-27 m och är därför ett vrak som går att dyka på även för de som dyker med luft. Välkommen att dyka med oss i DK Aquatic om du vill!